rindu nye nak main ni!!

Dulu2 kan..masa korang kocik2 dolu la, apa permainan yang korang sukeee sangat2 main?? Masa zaman kita kocik2 dulu mana la nak hado si PS, FB,RYL pastu macam2 jenih game lagi la kan. Time dolu2 tu kita just main game yang ada depan mata,murah,senang nak dapat and leh main ramai2 dengan kawan2.Lagi best kalo game tu leh main kt taman ke luar umah ke tak kisah la janji open air.hehehhee..

Nak nengok apa mainan yang aku suka main dolu2????
Nindiaaaaaaaa.....ni cek nak tunjuk ni..

Tarraraaa..!!

Ni pemainan batu sremban.Tapi kalo kat Penang ni,kami panggil ni main batu tujuh tau.Manyak besh wooo main ini game.Kalau dulu la nak main ni je mesti kena main kat luar rumah.Sebab nye??nanti ada je bekas pasir or batu tu.nant naya je kena marah dengan mak.hehehehe.. dulu kalau main ni kan,mesti dok ramai2 dalam bulatan.Pastu apa lagi,tunjuk lah skill masing2.Lani pun still leh main lagi,cuma takde kaki yang handal macam time kocik2 dulu je.. :(



Haaa...ni lak TengTeng..tapi aku lebih sedap panggil ni Jengket-jengket.hehehehe...Apsal panggil jengket2? Sebab nya masa main ni kan kita dok tejengket sebelah kaki je.so,dapat la nama tu.agak2 aku je la kan.Tapi main ni rasanya lagi mencabar dari main batu tujuh kot.Yela,batu tujuh tu ko main dok atas lantai lambung2 batu je.Ni jenuh penat weh nak lompat dari satu kotak ke kotak yang lain.haa..kena lak kotak tu da ada rumah org lain,ko dah takleh nak pijak kat situ dah.melompat lah ko sejauh yang boleh nak pi kat kotak yang still kosong.Aku penah jatuh siap luka kat lutut lagi masa main ni dolu2.wakakakaka...



Jeng..jeng..jeng...Ni lak di panggil Galah Panjang a.k.a TOI.hehehe..Toi tu orang kat tempat aku la panggil. Ni pun salah satu game yang mengeluarkan peluh dan memenatkan badan selain jengket2 tu.Ni kalau nak rasa mencabar giler main game ni,korang main la dengan dak2 laki.Haa..memang la lembik korang nanti.Dak laki kalau main ni kasaq nya bukan main lagi tau.Siap leh tarik2 pastu tolak2 orang lak tu.Lagi2 kalo main ni kat atas gelanggang badminton tu kan,mau ada la yang luka2 nanti. :)

Ni last game....

Ni main getah lompat.Tapi aku tak sure lak kat tempat korang panggil apa kan.Game ni slalu dak2 gegirl je main.Kalau ada dak2 laki yang join pun sure pastu ada je geng2 dak2 laki lain yang hanjingg kan.Cian sangat2 wokeh..main getah ni ada macam2 cara and teknik dia.ada zig-zag la,pakai baju la and macam2 lagi la.Tapi aku rasa lagu dia yang paling pemes yang aku tak leh lupa sampai lani is rumah terbakar panggil bomba..bomba datang berlumba..hehehhe...nak lagi lirik ni?korang sambung lah sendiri.

Tapi aku sodih sangat2 bila tengok dak2 sekarang temasuk adik aku la kan.Dorang dah tak main dah game2 camni.Sedangkan game2 camni leh merapatkan hubungan sesama kawan.Siap ada semangat kesukanan dan leh  gak keluarkan peluh tu.Kira kalau masa main ni kt taman kan,penuh gelak tawa kanak2 la.Tak macam dak2 sekarang ni.Dok dalam rumah on PC,main game.Takde semangat langsung aku tengok.Syok layan Pc game tenung lama2.Sok tak sampai umoq 40 dah kena pakai spek tebai 14inci.

hiiihhi..comel dak ni pakai spek.aku google k pic ni.sekadar hiasan semata2..ewwaaahh..

Marilah kita sama2 mempopular kan kembali permainan2 lama ini supaya budak2 zaman IT sekarang tau betapa nikmatnya permainan kita mas kocik2 dulu. Akhir kata,majulah sukan untuk negara.Ngeeee~~~~

No comments: