Lagi pasal IFF

Lepas je aku post entri pasal IFF smalam, laju je trafik blog aku merempit kan diri nya. Ternyata ramai kawan2 kat luar sana yang nak tau apa la kejadah nye pesyen2 yang di peragakan dalam IFF ni kan.

Smalam aku ada mintak maaf sebab aku tak banyak detail info yang boleh aku share kan dengan korang2 smua atas sebab kemalasan yang melanda. So,di pagi Jumaat yg mulia ini,aku telah merajin kan diri aku untuk mengGOOGLE kan sedikit info tentang IFF ni.

What is the main purpose of this IFF actually?

The ISLAMICFASHIONFESTIVAL takes an innovative spin on the conventional fashion exhibition to boldly present Islamic culture and attire on an international platform.
In the three years since its inception, it has received resounding success in the cosmopolitan cities of Kuala Lumpur, Jakarta, and Dubai with the creative participation of over 180 designers representing varies cultures and nations - Muslim and non-Muslim.

The ISLAMICFASHIONFESTIVAL is a tangible showcase that reinforces the powerful message that Islam is a progressive religion and a viable way of life.

The collections presented during the festival are based on the basic Islamic principle of modesty, but the designers are encouraged to explore their interpretations of the dress code thus yielding a broad spectrum of dynamic styles and visions.

The ISLAMICFASHIONFESTIVAL is centred on a runway show, supplemented by a fashion magazine and peripheral activities such as Gala Dinners and Charity Benefits.
As the gateway activity. the festival aims to promote Islam beyond the runway and maintain the public's interest in learning more about the religion.
Supporting the operations of the festival is the Style Council, comprised of eminent luminaries in Muslim society dedicated to the uplifting of the Islamic message.
( sumber di copy dari :http://www.islamicfashionfestival.com.my )

Cuba korang tengok ayat2 yang aku dah bold and merah kan tu.Pandai2 la korang buat conlusion sendiri nanti wokeh. Bukan aku nak cakap semua pesyen2 dalam IFF ni teruk. Tak jugak sebab masih ada designer2 yang mengekalkan ciri2 Islamic Fashion tu sendiri dalam rekaan dorang.

Aku share kan kat sini pesyen2 yang ada dalam Gallery IFF website ni.Tapi aku tak sure pulak ni collection dari IFF tahun bila. ( link tolong refer kt link yang aku kasi tadi k.Tq!! )

ada je kan antara pesyen2 yang still leh di guna oleh muslimah.Cuma yang mana agak kureenngg sesuwai tu,pandai2 la korang pikir k..

 comel budak2 ni pakai camni..dari pesyen budak2 ni agak nye maybe ni hasil designer dari indonesia kot.(kalau salah maaf kan saya ye..)

 swim suit..ni bagi aku kira ok la kot.tapi kalo tengok dari gambar2 IFF yang before ni,jangan la sampai buat swim suit islamic ala2 bikini pulak lepas ni ye.. :)

 men's wear pun ada yang smart2 gak.Kalau men2 kat 1 Malaysia ni rasa certain2 pesyen dalam ni tak kena gaya, takyah la try k..

Telekung pun cantekkk2..tapi aku lebih sedap pakai telekung cotton yang style lama lagi..ngeeee...

Abaya a.k.a jubah dia pun cantek2..memang lawa2 lani..ai pun agak teruja gak nengok ni.huhuhuh

Conlusion yang aku boleh buat kat sini kan:

1-Tak semua pesyen2 kat IFF ni tak kena gaya atau lari tema Islamic tu.

2-Designer2 must to be MORE, MORE and MORE alert dengan tema Islamic Fashion ni sebab nya,dalam ISLAM sendiri dah menetap kan garis panduan untuk bergaya ni.kalau nak make it URBAN or up todate skali pun, pikir2 kan lah apa yang sesuai agar tak mengganggu sensitiviti orang ramai ok. :)

3- Semua ni atas hati gak.Kalau designer ni berpenat lelah hasilkan design2 yang tak kena tu,and takde orang yang beli. Design2 tu tetap la tak laku dan terperuk gak dalam gallery dorang kan. So,jangan lah nak salah kan designer semata2.Tepuk dada tanya lah iman wokeh.


Aku sendiri pun selalu khilaf dalam berfesyen ni.Yela,dah biasa berFree Hair kan dulu.Bila dah bertudung, sometimes masih tercari2 apa agaknya fesyen yang sesuai. Kadang2 aku sendiri pun terpesong gak. (ni aku rasa smua orang pun ada.cuma kita tak sedar je)
So,apa2 pun macam aku tulis kat atas nuu, TEPUK DADA TANYA LAH IMAN. semua ada kat diri kita masing. Maaf kan aku andai ada terkasar bahasa ye. Yang Baik nye smua datang dari DIA. yang buruk tu dari aku sendiri.

HAPPY READING!!!! (^_^)

No comments: