Adakah akaun bank anda betul2 safety?????

Dari entry title pun dah bunyi semacam je.. Actually masa tulis entri ni,aku tengah hot yang tersangat la hot. Bukan nye hot yang meletoppsss tu ye.ni HOT yang membara macam nak hentak orang je rasa. Kalau lah boleh buat video call ke dengan 'orang' yang berkenaan tu. Mau ketaq dorang kot.huhuhuhu.. :)

Mai aku cerita apa sebab yang buat aku nak jadi PINK HULK ni....

Pada 1 hari di bulan September (sori..date tu aku tak ingat la..),ketika aku 1 famly sedang dalam perjalanan pulang dari pejabat tanah di Bertam, aku menerima 1 phone call ni. Nombor phone pulak memang aku taktau milik siapa. Aku pun jawab la dengan sesopan nya.Dah orang call kita kan.Rupa2 nya 'orang' tersebut ada lah agen insurans dari CIMB AVIVA.

Dia nak promote 1 produk insurans terbaru.Tapi insurans tu bukan depa nak promote kt aku.Its belongs to my mom sebab dulu aku penah amik 1 insurans aviva ni untuk mak aku dan guna akaun CIMB aku untuk buat auto debit dengan KEIZINAN aku sendiri.So,dari situ la depa2 ni senang dapat personal info kita.

'Orang' tu pun soksek2 la dok crita tentang produk dia ni even aku tak dapat nak dengar clearly apa yang dia dok soksek2 tu.Dah nama pun dalam kereta kan.mana la nak clear sangat coverage phone tu. So,lepas dia dah soksek2 dengan aku tu, dia mintak izin nak cakap dengan my mom pulak. Nak tanya mak aku ada apa2 penyakit tak.Aku pun pass la phone kat mak aku and mak aku pun jawab la apa yang 'orang' tu dok tanya dia. After mak aku dah abes sesi soal jawab,'orang' tu nak cakap dengan aku balik. Rupa2 nya apa yang kita cakap dengan dia tadi,semua nya depa RECORD wokeh.  Tak kira lah even time tu kita tengah drive ka, mamai ka apa ka..janji every conversation is being recorded!!! (haa..kat sini 2 point yang aku nak tekan kan.
1- let say yang jawab panggilan tu bukan kita tapi org lain and dia p said YES????
2- yang wat phone call tu bukan dari pihak AVIVA tapi ngaku dari pihak AVIVA and pastu duit korang kena potong. haa..macam mana ni???)

'Orang' tu tanya aku berminat tak dengan insurans yang dorang nak jual ni.Aku cakap BERMINAT JUGAK LAH tapi aku nak tengok polisi dulu. Then 'orang ' tu cakap lagi nanti pihak dorang akan pos kan detail polisi kat rumah aku untuk aku paham betul2 dan proceed dengan insurans tu.Aku cakap ok la.aku wait polisi tu sampai dulu.( masa ni, 'orang' tu tak sebut langsung payment method nye and tak sebut pun once polisi dah di send out,dorang akan debit terus duit dari akaun aku)

Haa..jangan ingat abes takat ni saja tau.Aku wait jugak la polisi tu,tapi sampai TARIKH AKU TYPE ENTRI ni, 1 haram polisi pun aku tak dapat. Nak di jadikan cerita lagi,aku ada wat 1 personal loan dengan CIMB gak. Payment loan tu aku buat secara auto debit dari savings account aku. Before this,tiap2 bulan tak penah ada problem pun payment aku. But,since this 2 months aku dah mula pelik bila CIMB slalu SMS aku cakap baki akaun aku tak mencukupi untuk buat any tansaction.

EH??? tak ke al pelik al hairan bin ajaib.. Tiap2 bulan tak penah ada problem.Tak kan tetiba je akaun aku takdak duit lak nak wat auto debit nak bayar loan payment kan..Sedangkan, every 21st setiap bulan duit dari account aku akan ditolak p kat savings akaun CIMB.

Aku pun mula lah godek2 CIMBCLICKS aku..haaa...tudiaaaaa....at last aku jumpa penyebab yang buat duit dalam akaun aku jadi GILA MEROYAN..rupa2 nya.... si CIMB AVIVA tu dah pandai2 p potong duit dalam savings akaun aku WITHOUT  KEIZINAN aku dan TANPA  PENGETAHUAN AKU LANSUNG!!!! Hello...ni savings akaun aku wokeh.sapa yang bagi keizinan dekat korang untuk pandai2 sendiri buat debit advice kat akaun aku ni???? yang paling best nya,dah DUA BULAN dorang dah lakukan pemotongan ni tanpa aku tau langsung! abes tu,duit yang dorang p potong tu ada lah duit yang aku auto debit untuk pembayaran personal loan aku.
So, sekarang ni kira dah dua bulan persolan loan aku TERSANGKUT tanpa aku tau dan aku terpaksa menaggung PENALTI yang di caj oleh pihak bank secara DAILY. OMG, dah la duit aku kena amik tanpa aku tau.aku pulak nak kena tanggung BUNGA a.k.a PENALTI bank lagi.Mau tak ngamuk aku.

Aku pun mula lah call sini call sana.P kat branch manager smua la.Yang best nya BRANCH MANAGER CIMB (pakcik ni aku rasa la dia branch manager dari gaya dia) sendiri pun tak boleh buat apa2 even dia sendiri admit ramai yang datang buat komplen TERKENA macam aku ni.very the kesiannnsss wokeh. Aku tak kisah la.Kalu hang tak boleh buat apa2,aku akan buat jugak sampai boleh and sampai aku dapat balik duit aku tu.
Aku mula call CIMB AVIVA.Banyak kali aku call.cakap dengan customer service depa.seingat aku la..3 orang smua aku cakap,kira 3 kali la aku call.Aku cerita apa yang jadi dari 1st sampai aku ask untuk TERMINATE insurans aku ni berkuatkuasa SERTA MERTA. Yela,polisi pun aku tak dapat,jangan kata polisi,nombor polisi pun aku taktau langsung. Tengok2 duit dah kena potong. AKU TAK SIGN APA2 AGREEMENT ATAU POLISI LAGI. tapi dorang cakap,aku dah setuju nak ambik insurans tu MELALU PHONE CALL. Oi warga AVIVA oii..kalau lah customer cakap dia berninat,belum tentu dia setuju ok.lagipun customer needs to read all the details dalam polisi tu.ada paham tak???? Yes, korang ada cakap dah send out polisi tu kat aku,tapi dah memang aku tak dapat langsung. SALAH AKU KE????

Ok, proses untuk terminate insurans pulak, tak semudah dorang potong duit kita dari savings akaun wokeh.

Kita kena send out 1 email kat dorang cakap kita nak terminate insurans tu. Pastu macam kes aku,dalam email tu aku kena include kan 1 komplen tentang aku tak dapat polisi. (nah..kat sini la aku bantai dorang kaw2 punya.dah dalam phone tadi tak puas hati lagi kan.hamikk ko dalam email lak aku sambung). Ha...kalo nak tanggu dorang respons kat email korang2 tu mau la very the siputss.
Aku email kat dorang pukul 2.38PM. tanggu sampai pukul 4.30 stil takde apa2 reply.Aku terus call dorang lagi.Kali ni aku mula naik angin. Aku tanya ada tak dorang recieve email aku.Dorang cakap ada kot.Tapi tak tengok lagi.hadoii..bukan ada orang yang patut nya jaga GENERAL MAIL korang ke ha??? aku tak peduli,aku cakap dengan orang tu apa pun jadi,aku nak insurans aku di TERMINATE NOW!!! terkejut ko minah yang jawab phone tu
Lantak lah.ni akaun aku,duit aku.just please to understand and follow my instruction.NO MATTER WHAT, I WANT MY INSURANCE TO BE DIACTIVATED BY TODAY BEFORE 6PM!!. hah.hambikk..aku cakap elok2 taknak dengar.siap cakap kami akan cuba buat hari ni lah apa lah kan.


Pastu dalam 5.30pm aku dapat phone call dari dorang.(dalam email aku,aku dah bagi detail include phone number kat dorang) maybe yang call aku ni bos dorang la kot.lantak la..ada aku kisah dia sapa?
Dia inform aku yang dorang dah terminate insurans aku and akan refund balik smua duit aku seperti yang aku tuntut dalam email komplen aku tu (CIK BOS ni cakap dalam masa 1week untuk refund) . Ok,masa CIK BOS ni cakap,aku dah mula leh cool sikit emo aku ni.Aku cakap aku akan tunggu duit refund aku tu masuk but PLEASE HELP TO REPLY MY PREVIOUS EMAIL.
Aku nak dorang reply email aku ni sebab aku nak ada black & white.taknak cakap2 mulut je.sebab dengan cakap2 mulut ni lah dorang leh sesuka suki potong duit dari akaun aku. So,pukul 5.45PM aku dapat reply mail dari pihak dorang,aku keep email ni elok2 sebab nya kalo jadi apa2,aku akan guna email ni untuk buat aduan ke BANK NEGARA MALYSIA. Tapi dalam email,dorang cakap akan amik masa 1 month pulak untuk refund process tu. Aik,tadi cakap 1 week. Ni cakap 1 month pulak. Its ok,aku tunggu je.Kalo takdak jugak,KORANG GET READY je la wokeh.

So, mai aku buat sikit conclusion kat sini:

 1- Please DO NOT say YES, IM INTERESTED or apa2 je lah yang boleh membuatkan pihak2 bank ni  pikir korang setuju nak beli produk dorang.

2- Please REGULARLY check your savings account or apa2 account la yang korang ada. Sebab nya kita tak tau yang dorang2 ni dah lalukan pemotongan. Macam kes aku, dah dua bulan dorang potong duit and aku tak tau pun.

3- Please TEGAS dengan dorang kalo korang kena kes macam aku ni.

4- Please check where dorang ni dapat details tentang korang.Sebab every details kita ada lah rahsia. Macam aku, dorang dapat details aku dengan my mom via previous insurans yang we olls amik dulu.

5- Simpan segala bahan yang korang deal dengan dorang ni elok2.in case jadi apa2 korang ada bukti nak rujuk ke pihak berkenaan.


So,sekarang cuba korang pikir elok2. ADAKAH AKAUN BANK dan DUIT2  korang ni adalah hak korang sendiri atau HAK PIHAK BANK?? kalau ianya hak kita, sepatut nya dorang kena tanya kita dulu sebelum melakukan ANY AUTO DEBIT TRANSACTION tak kira lah even dorang dah record conversation kita tu earlier.Kalau lah aku pun tak check CIMBCLICKS aku nye akaun details,aku pun tak tau yang duit aku dah dua bulan kena potong and loan aku dah dua bulan juga sangkut. Aku tak kan lupa ayat dari org AVIVA tu bila aku gitau dia yang duit dorang potong ni adalah duit untuk loan payment aku.Sekarang ni dah dua bulan loan aku tersangkut and aku kena tanggung day penalti. Nak tau apa dia cakap???


"YANG TU SAYA TAK TAU.CIK KENA TANYA PIHAK CIMB SENDIRI LA.SEBAB LOAN TU CIMB PUNYA BUKAN AVIVA.KALAU DUIT TAK CUKUP,CIK KENA BUAT PENAMBAHAN LAH.."


Tuudiaaaa..baik punya ayat dia lepas.hamboi2..time korang AMBIK duit ORANG dari akaun tanpa gitau.ada korang tanya orang dulu tak???yang korang AMBIK tu pun dari akaun CIMB jugak.dah korang kan link.so pandai pulak nak ngelat2 ye...

Ha..so korang jaga2 lah akaun korang semua ok...

No comments: