KUTU KEPALA???

Salam Olsss.. adeh..gatai nye kepala??? ada kutu ke???? Oh Pehlis....kepala hotak CR ni bebas daripada jangkitan segala jenis kutu ye!!! heheeheh :)
Haaaaa... sure korang mcm takut je kalo tau orang yang dekat dgn korang tu berkutu. Siyes beb, CR pun akan stay away skit la kalo CR pun tau orang2 yg CR sayang and yang slalu ada dengan CR ni berkutu. Kutu ni dia leh berjangkit tau. Kalo lambat kesan,alamat kepala kita jadi zone bebas cukai la untuk kaum kerabat kutu mutu ini..

 errrr..siyes geli nengok kutu ni..kalo dapat nak kasi mati kena picit dengan kuku.nanti dia akan ade bunyi mcm "tiiiittt" camtu haaa...huhuhuhuh

CR rasa zaman skolah2 la zaman paling senang untuk dijangkiti atau kita ni yang menjangkitkan orang lain dengan penyakit kutu. Ala..korang takyah tipu la..masa skolah2 rendah dulu sure korang pun hampir2 or dah terkena dengan penyakit ni.. Tergaru2 kepala macam hagemaru dah.Hehehehehe..
Solution nye kalo dah berjangkit ni, mesti korang kasi kerat itu rambut kan? pastu p pasar malam beli sikat kutu yang kalo kena je kulit pala macam nak tersiat2 je kulit tu ha... then last nye mak abah pegi farmasi beli je shanpoo kutu tu.

 hambikkk ko.... pleaseee que ye hadik-hadik....ohooiiii hoiii..

Meh cni CR nak share skit info pasal kutu ni dan ada cara tradisional untuk merawat nye selain dari solution2 yang CR kasi kat atas tu..


Kutu kepala merupakan kutu yang hidup di rambut kepala dan menginfeksi kulit kepala. Kutu-kutu tersebut menghasilkan telur berbentuk oval dan berwarna putih yang melekat pada rambut. Dalam waktu singkat, telur kutu berubah menjadi kutu dewasa. Kutu kepala sering dijumpai pada anak-anak.
Kutu kepala pada rambut disebabkan kerana kurangnya menjaga kebersihan rambut dan kulit kepala. Penularan kutu kepala melalui hubungan langsung atau melalui sisir yang dipinjam dari penderita yang berkutu.

Tanda-tanda adanya kutu pada rambut kepala yaitu:
  1. Kepala terasa panas dan gatal yang hebat sehingga selalu ingin menggaruk.
  2. Lecet pada kulit kepala bekas garukan.
  3. Benjolan kecil tanda bekas gigitan yang diseertai rasa gatal.
Untuk mengatasinya, dapat menggunakan daun srikaya yang banyak dijumpai di pekarangan rumah. Caranya:
  1. Ambil 10 lembar daun srikaya dan satu buah srikaya mentah beserta bijinya.
  2. Cuci semua bahan hingga bersih kemudian haluskan.
  3. Tempelkan pada kulit kepala secara merata dan bungkus dengan kain atau handuk.
  4. Biarkan selama 3 jam, lalu keramas sampai bersih.
  5. Lakukan secara teratur sampai sembuh.

p/s: credit pertua to laman INI..
Haa...ok tak petua ni.. Err...pokok dan buah srikaya ni kalo tak salah CR bukan sama dengan pokok buah NONA ke??? kalo salah tolong betul kan ye....

Akhir kata : Jom pakat ramai2 membasmi penyakit kutu dalam keluarga kita!!! Hahahaahha. (^_^)

Pssssttt...!!!! ade ke kutu kat tempat2 yang lain lagi eh??? Teeettttttt....!!!!

~~ C.H.O.W ~~
CikRangers (CR)

2 comments:

BTS said...

penah dokrot kata terjumpa kutu tempat lain...masa nak bersalin.. kisah benar ni.. teettttttt!!

CikRangers (CR) said...

haaa????????adoiii...geli arr..