Sifat paling sempoi rakyat kita..!!

TOKYO- Beberapa penduduk Jepun menyerahkan kepada pihak berkuasa wang tunai yang ditemui mereka berjumlah £50 juta (RM246.41 juta), lapor sebuah akbar semalam. Wang itu ditemui oleh beberapa penduduk selepas gempa bumi dan tsunami melanda timur laut negara itu pada 11 Mac lalu. Sifat jujur rakyat Jepun itu didedahkan oleh media Britain. 






Sebelum ini sejumlah golongan muda didakwa di mahkamah-mahkamah di Britain ekoran kes kecurian yang berleluasa semasa beberapa bandar utama di negara itu dilanda rusuhan baru- baru ini.

Lebih 5,700 peti simpanan yang terdampar di pesisiran pantai telah diserahkan ke balai-balai polis oleh sukarelawan dan petugas penyelamat. Di dalam peti-peti berkenaan, polis menemui sekitar £20 juta (RM98.49 juta) dalam bentuk wang tunai.

Polis juga menemui wang tunai berjumlah £600,000 (RM2.95 juta) dalam sebuah peti simpanan tersebut. Menurut polis, hampir semua wang tunai yang ditemui di kawasan-kawasan yang paling teruk terjejas akibat tsunami itu telah dipulangkan kepada pemilknya. Ramai yang menyimpan buku akaun dan dokumen hak tanah bersama nama serta alamat mereka dalam peti simpanan tersebut. - Agensi

 


 
Ulasan :


Di Jepun, rakyatnya begitu jujur sekali. Sanggup berbaris memulangkan duit yg dijumpai masa Tsunami lepas..

Di London, pesalah yg mencuri di premis² telah diheret ke mahkamah utk didakwa..

Tapi di Malaysia.. arrr hmmm urmmm.. tgklah gambar kt bawah ni sendiri..

 

Ini kes lori bawak beras eksiden, ramai yg dtg 'bantu' kutip beras berterabur atas jalan raya.. Ramai yg mengaut keuntungan mkn beras percuma stok sebulan.



Hahh atas ni pulak kes jip eksiden bawak duit syiling berterabur atas jalan raya.. Lagi ramai dtg 'bantu' kutip duit dari membantu mangsa..
 
Tapi yang peliknya kat bawah ni
...

 
 




 
PASAL APA TAK DA SAPA NAK KUTIP??
Sedangkan keenam² gambar di atas sama perlukan pertolongan..
??????? Hahhahaha..  :p
 

~~ C.H.O W ~~
CikRangers (CR)

8 comments:

Pendamba Mawar said...

hehe..gambar last no komen..:) mentaliti rakyat kita berbeza.wahaha

jmput komen etri sy jua

CikRangers (CR) said...

hehehehhe...okies..sessi terjah now..

UpProfits said...

Hahaha..terbaek Cik Rangers..actly bkn sumer rakyat negara lain tuh jujur, sama jer mcm negara kita..cuma di negara kita lbh mudah dilihat esp tang keburukan.. ;-)

merahitujambu said...

org kita ni ramai islam tapi x jujur..cmne tu..

jom buat kek untuk saya

http://merahitujambu.blogspot.com/2011/09/saya-nak-buat-kek-untuk-merahitujambu.html

CikRangers (CR) said...

UpProfits: tue la kan..hihihi...

merahitujambu: buat kek??nyum3..sat nak terjah

Wanz Mejuez said...

aku.nal kutip... tapi takut dia gigit plak... walaupun pink nmpk comel, ia tetap jijik...!! ahaha

tak sukaa

eeee

Akulah Pak Lan said...

haha choi...apasal ada binatang berwarna pink kat bawah tuh? haha

CikRangers (CR) said...

mejuez:muahahaha..tu la pasal..kihkuhkih...

PakLan: tue la..cian kan..